Rhetorik und Gesprächsführung
Markets today are extremely globalized, digital interactions are finding their way into every sphere of life, and communications are increasingly taking place online. Many people are already losing the cultural techniques involved in spontaneous speech and conversational strategy. People with speaking skills like many decision-makers are at a clear advantage. The individual chapters in this textbook therefore focus in concise form on central aspects such as verbal and nonverbal communication, successful personal presentation, commonly used communications models and conversational situations. Intercultural communication is addressed, as well as dress code, manners and small talk. The sections of the book are structured in an easy-to-follow way for beginners and are augmented with exercise sections.
Dr. Hans Kraft is a lecturer in rhetoric and presentation/conversation strategy at the University of Düsseldorf and was a member of the state parliament of North Rhine&Westphalia for 20 years.
Dr. Hans Kraft is a lecturer in rhetoric and presentation/conversation strategy at the University of Düsseldorf and was a member of the state parliament of North Rhine&Westphalia for 20 years.
1;Deckblatt;1 2;Titelseite;4 3;Impressum;5 4;Geleitwort des Reihenherausgebers;6 5;Autorenvorwort;8 6;Inhaltsverzeichnis;10 7;1 Geschichte der Rhetorik;12 7.1;1.1 Definition des Begriffs;12 7.2;1.2 Geschichte der Rhetorik;13 8;2 Vor der Rede;17 9;3 Die Rede;21 9.1;3.1 Nonverbale Kommunikation;21 9.1.1;3.1.1 Die Körpersprache;21 9.1.1.1;3.1.1.1 Aussehen und Äußeres;21 9.1.1.2;3.1.1.2 Wohin schaue ich bei großen Gruppen im Saal?;23 9.1.1.3;3.1.1.3 Körpersprache des Saales;23 9.1.1.4;3.1.1.4 Stand und Körperhaltung;25 9.1.1.5;3.1.1.5 Gestik des Redners;35 9.1.1.6;3.1.1.6 Was sollte ein Redner auf keinen Fall tun?;45 9.1.2;3.1.2 Wirkung der Sinne;46 9.1.2.1;3.1.2.1 Olfaktorik;46 9.1.2.2;3.1.2.2 Gustatorik;47 9.1.2.3;3.1.2.3 Haptik;48 9.1.2.4;3.1.2.4 Akustik;49 9.1.2.5;3.1.2.5 Visuelle Kommunikation - Optik;50 9.1.2.6;3.1.2.6 Paralinguistische/parasprachliche Aspekte;54 9.1.2.7;3.1.2.7 Ängste und Lampenfieber;59 9.1.3;3.1.3 Was ist »Flow«?;63 9.1.4;3.1.4 Übungen zum Abbau von Angst und Hemmungen;66 9.2;3.2 Verbale Kommunikation;69 9.2.1;3.2.1 Atmung;70 9.2.2;3.2.2 Stimme;72 9.2.3;3.2.3 Pausen;74 9.2.4;3.2.4 Dialekte und dialektale Einfärbungen;76 9.2.5;3.2.5 Füllwörter;78 9.2.6;3.2.6 Wirkung von Stimme und Redner;79 9.2.7;3.2.7 Rhetorische Mittel;82 9.2.8;3.2.8 Bewusste Störungen;88 9.2.9;3.2.9 Faire/unfaire Dialektik;89 9.2.10;3.2.10 Saal und Zuhörer ansprechen;90 9.3;3.3 Redearten;95 9.4;3.4 Etikette und Dresscode (»Knigge«);110 9.4.1;3.4.1 Begrüßungsrituale;113 9.4.2;3.4.2 Dresscode;115 9.4.3;3.4.3 Etikette im Geschäftsleben;118 9.4.4;3.4.4 Tischsitten;119 9.5;3.5 Neue Kommunikationsformen - gutes Benehmen im Umgang mit modernen Medien;125 9.5.1;3.5.1 Smartphones oder Tablet-PC;125 9.5.2;3.5.2 Online oder offline kommunizieren?;127 9.5.3;3.5.3 Political Correctness;129 10;4 Kommunikationsmodelle;131 10.1;4.1 Sigmund Freud;131 10.2;4.2 Paul Watzlawick;133 10.3;4.3 Friedemann Schulz von Thun;136 10.4;4.4 Thomas A. Harris und Eric Berne;139 10.5;4.5 Roger Fisher und William L. Ury;143 10.6;4.6 Richard Bandler und John Grinder;147 11;5 Aktives Zuhören;151 12;6 Besondere Redeanlässe;158 12.1;6.1 Gesprächsführung;158 12.2;6.2 Small Talk;159 12.3;6.3 Bewerbungsgespräch;167 12.4;6.4 Mitarbeitergespräch;174 12.5;6.5 Zielvereinbarungsgespräch;179 12.6;6.6 Konfliktgespräch;186 12.7;6.7 Verkaufsgespräch;194 13;7 Interkulturelle Kommunikation;201 14;Literaturverzeichnis;214 15;Stichwortverzeichnis;218
Kraft, Hans
ISBN | 9783170290174 |
---|---|
Artikelnummer | 9783170290174 |
Medientyp | E-Book - ePUB |
Copyrightjahr | 2015 |
Verlag | Kohlhammer Verlag |
Umfang | 219 Seiten |
Sprache | Deutsch |
Kopierschutz | Digitales Wasserzeichen |